Stralen met glasparels is waar de meeste mensen denk ik naar refereren als vapor blasten. Met schone parels, de juiste instellingen en een beetje geduld kunnen onderdelen aanzienlijk glans krijgen maar geen gepolijst uiterlijk. Voor de meeste restaurateurs is een gepolijst uiterlijk ook lang niet altijd gewenst want het doel van de restauratie is meestal om het uiterlijk zo goed mogelijk te evenaren van toen het object uit de fabriek kwam. Met vapor blasting worden puur de vervuiling en de oxide weggehaald maar door de ronde vorm van de glasparels neemt het minimaal onderliggend materiaal weg. Kleine krasjes verdwijnen maar letters in gietwerk blijven nagenoeg origineel.

De versnellingsbak op de foto is niet gedemonteerd aangeleverd maar eigenaar gaat de versnellingsbak nog uit elkaar halen. In de praktijk is het makkelijker om onderdelen eerst helemaal uit elkaar te halen en dan aan te leveren. Zink is zachter dan aluminium oxide dus tijdens het stralen gaat de zink er ook af. Dus ook daarvoor geldt het beste resultaat is bij volledig kaal aangeleverde onderdelen.
Door de impact van de glasparel op het alluminium verdicht de structuur. Dus na het stralen is het oppervlak glad en kunnen stempels van vette vingers makkelijk worden weggeveegd.
Rvs en staal
Ook op rvs kunnen glasparels zeer effectief zijn. Rvs uitlaatbochten en dempers kunnen aanzienlijk worden opgeknapt met glasparels en water.

Als u stalen onderdelen wil laten verzinken is het ook mogelijk om onderdelen eerst te laten vapor blasten. Dit zal het eindresultaat ten goede komen.
Om indruk te krijgen van hoe het proces er uit ziet onderstaand filmpje van collega down under. Kijk ook is naar zijn andere filmpjes om beter gevoel te krijgen van het process en resultaten.